VERSLAGAUBE

let op het aantal te drukken pagina's

AUBE 10 - 14 SEPTEMBER 2012

Vijfdaagse  HERFSTREIS 2012

Vriendenkring Senioren

BNP Paribas / Ex Generale

Afd. Brugge, Kust en Hinterland

10/09/2012 – 14/09/2012

Dag 1  .

Op maandag 10 september staan 41 reislustigen reeds om 6 uur klaar voor de herfstreis naar de Aube aan ons vertrouwd Kanaaleiland. Stipt om 6.30 uur , zet chauffeur Tonny (gekend van onze vorige reizen) de reis in. Na de verwelkoming door onze gids Anna kunnen we nog wat rusten of  bijpraten. Na 2 uren rijden hebben we onze eerste koffiestop langs de autosnelweg. Eventjes de benen rekken, morgengymnastiek aan de buitentoestellen en de inwendige mens versterken. Na een uurtje vertrekken we naar de volgende stop. Gids Anna vertelt ons dat het een kerkendag wordt. In l’Epine houden we halt aan de kathedraal Onze-Lieve-Vrouw, tevens een basiliek. Het is een bedevaartsoord te danken aan middeleeuwse herders die een Mariabeeld vonden in een brandende doornstruik; vandaar épine = doorn. De façade heeft een flamboyante gotische stijl. Opvallend zijn de vele realistische gargouilles, waterspuwers , die de kwade, door de goddelijke aanwezigheid verjaagde geesten symboliseren. Door een viering kunnen we het gotische interieur niet bezoeken. We rijden nu verder naar Châlon-en-Champagne, tot 1998 Châlon-sur-Marne genoemd. In het restaurant “ Le Renard” nemen we onze lunch. Na een lekker maal vatten we onze wandeling aan door die gezellige stad aan de Marne met een bezoek aan de collegiale kerk Notre-Dame-en-Vaux.  Een romaanse kerk met dikke pilaren en een houten gewelf. De kerk is sinds 2000  opgenomen op de lijst van Werelderfgoed langs de weg naar Santiago de Compostella. We wandelen voorbij het kasteel van de graven van Champagne , langs het kanaal Mau en bewonderen de kathedraal St Etienne. We laten Châlon achter ons en rijden naar Fontaine-les-Grés. Daar bezoeken we de merkwaardige kerk St Agnes. Gebouwd tussen 1955 en 1956 op vraag van de directeur van de textielfabriek de heer Dore. De heer Shure , een vinnige 80-jarige, geeft ons uitleg over deze kerk. Gebouwd in een driehoek en doet denken aan de typische schuren van de Aube  met zijn grote betegelde daken in leisteen. Het ruime interieur met lambrisering oogt mooi . De vensters uit glas in lood beelden de kruisweg uit.

Hiermee sluiten we onze kerkendag af en rijden nu richting Troyes. Aan de rand van Troyes vinden we het hotel “Golden Tulip “. Na de kamerindeling, het uitpakken en verfrissen komen we samen in de zaal “l’Orient” voor het champagne aperitief aangeboden door Sima-tours en het diner. Moe maar voldaan trekken we ons terug voor een goede nachtrust. Dromen van kerken!

Dag 2

Na een goede nachtrust en stevig ontbijt vertrekken we om 8u30 voor onze museumdag.

Deze dinsdag begint met een bezoek aan de abdij van Clairvaux.  Deze behoort vandaag toe aan het ministerie van Cultuur en van Justitie. Het bezoek begint met het afgeven van onze identiteitskaart in ruil voor een nummer.  De abdij werd in 1115 gesticht door de cisterciënzermonnik Bernard de Fontaine en met de jaren uitgebreid.  Die evolutie is goed zichtbaar.  In 1808 kocht de staat de gebouwen op om ze te verbouwen tot een afgelegen gevangenis, de grootste van Frankrijk.  Hoe de cellen of liever kooien eruit zagen kan men nu nog ‘bewonderen’. De plaatselijke gids, ter verduidelijking geen ex-gevangene, troont ons mee naar de verschillende kloostergebouwen van de abdij.  Enkele zalen worden nu gerestaureerd en gebruikt om concerten te geven.

De gevangenis die toebehoort aan het ministerie van Justitie was natuurlijk niet te bezoeken alhoewel we toch al een nummer hadden.  Na de rondleiding en het terugkrijgen van onze I.K. rijden we naar de kristalfabriek van Bayel.  Door de verschuiving van de bezoekuren kunnen we de fabriek zelf niet betreden, maar krijgen een film te zien over het maken van het zuiverste kristal dat het mooist is bewerkt.  Het echte werk begon in 1666 toen een Venitiaan het geheim van de meesters van Murano meebracht. (te lezen in het boek De Glasblazer van Marina Fiorato – ISBN:978-90-789-8060-5). Hij moest van Lodewijk XIV een Koninklijke fabriek in Bayel opzetten om kristal voor Versailles te leveren.   Een wandeling door het museum en de winkel rond ons bezoek af.  Op naar Bar-sur-Aube, een belangrijke marktstad in de middeleeuwen.  Ieder van ons gaat op zoek naar een eetgelegenheid waarna een bezoek aan het stadje kan aanvangen.  Tot de meest bezienswaardigheden zijn de vroeggotische Eglise St Pierrre, de Place Carnot met het stadhuis uit de 17e eeuw en ook de typische huizen in de Aube-stijl.

Onze dag eindigt in Colombey-les-deux-Eglises, die maar 1 kerk meer telt.  Het dorp is gekend dank zij zijn beroemde inwoner, president Charles de Gaulle.  Boven op een heuvel bij het dorp prijkt het rood-granieten kruis van Lotharingen, een gekend heraldisch symbool gebruikt door de vrije fransen in WO II en later door het gaullisme in Frankrijk. Het is een mooi en imposant kruis. Het memorial vertelt het leven van de Gaulle.  Generaal de Gaulle werd president van Frankrijk in 1958 en stierf in 1970, waarna hij in Colombey werd begraven.  Zijn graf wordt dag en nacht bewaakt.  De reden is ons hier onbekend.  Zijn woning La Boisserie kon men bezoeken mits betaling.  We rijden er voorbij, enkelen willen binnenwandelen maar worden teruggefloten (?) want niet betalen is het domein niet binnen.

Dag 3: dag van de schoonheid

De dag begint met een rondrit in de Barséquinais, de grootste wijngaarden van de Côte de Bar.  We rijden voorbij een ‘CADOLE’, een vreemde constructie van platte stenen op elkaar gestapeld door de wijnboeren in de 19e eeuw; ze dienden als schuilplaatsen om zich te beschermen tegen regen, wind en hitte.

Op de heuvels van Essoyes raken we net zo geïnspireerd als de beroemde schilder Renoir.  Ook Essoyes is prachtig.  Twee jonge plaatselijke gidsen wachten ons op. Maïté en Aline zullen ons meer vertellen over Renoir en zijn werk.  De naam Aline is voor onze DJ-chauffeur Tonni het moment om het liedje ‘Aline’ te spelen.  Het atelier van Renoir bevindt zich achteraan de tuin.  Het interieur is intact gebleven, met de verfspatten op de grond, zijn schommelstoel, zijn rolstoel.  Vervolgens stappen we binnen in de Espace Renoir waar we meer te weten komen over het leven en werk van Renoir.  Een prachtige film, waar iedereen stil van wordt brengt ons in de wereld van Renoir. Renoir zei: “Eh bien, j’aime mieux peindre que marcher !”

De magen beginnen te knorren, dus op weg naar het restaurant in Les Riceys-Bas.  Restaurant Marius serveert ons een lekkere lunch, in een mooie kelder – stijl Saaihalle-.

We vervolgen onze rondrit en bezoeken het kasteel van Bligny, dat met zijn 3500 m2 bewoonbare oppervlakte , zijn hoge plaatsen en zijn 1000 kristallen fluiten indruk maakt op ons allemaal.  In de kelder is een grote ontvangstruimte waar we een film over wijnbouw en champagnebereiding te zien krijgen.  Met een degustatie van 3 soorten champagne en muziek uit een opmerkelijk draaiorgel beëindigen we het bezoek, niet nadat enkelen zich hebben gewaagd om enkele danspasjes te zetten.

Op de bus zorgt DJ-chauffeur Tonni voor de nodige ambiance met muziek van vlaamse schlagerzangers, en zo eindigt ook dag 3 in schoonheid.

Dag 4 : de dag van de verscheidenheid

De dag begint druilig en regenachtig.  We rijden naar de Lac L’Orient, een vogelparadijs.  In het Centre kunnen we de verschillende vogelsoorten bewonderen.  Een rit rond de Lac doet ons dromen van ‘Le Lac du Conemara’ aangeboden door DJ Tonny.  We rijden naar het haventje met zijn zeilboten en pier. Alweer het moment om “Het kleine café aan de haven’ te laten meezingen door onze DJ.  Een wandeling brengt de liefhebbers tot het einde van de pier.  Andere liefhebbers degusteren het aperitief in het café aan de haven.  Voor de eigenaar een goed eind van het seizoen want hij neemt vakantie.  Allée zijn dag was goed !!

En nu naar Troyes waar we van een vrij middagmaal kunnen genieten , en ja hoor, de zon is van de partij.  Een namiddagwandeling brengt ons voorbij renaissancegebouwen, talrijke vakwerkhuizen en een prachtige gotische kathedraal met 1500 m2 glasramen.  Na een vrije namiddag brengt Tonny ons terug naar het hotel waar we onze valiezen kunnen vullen.

We beginnen de avond met een Kir met hapjes en de gebruikelijke woordjes van dank.  Daarna het verrassingsmenu met als voorgerecht : salade Campagnarde, die niet door iedereen werd gesmaakt (les andouillettes).  Gelukkig brengt een glaasje wijn soelaas.  Na de laatste tafelgesprekken gaan de meeste van ons slapen; enkelen blijven in de bar nog wat nakaarten (!).

Dag 5 : Terug naar Brugge

Valiezen in de autocar en nog de groepsfoto.  Onder een stralende zon verlaten we Troyes en omgeving en rijden naar Verzenay.  Hier verbouwt men druiven voor de champagne GRAND-CRU.  Midden de wijnvelden op een heuvel staat een vuurtoren, 100 jaar geleden gebouwd door een wijnhandelaar als reclamestunt om zijn champagne te promoten.  Omdat het land vrij vlak is was de toren tot op kilometers te zien.  Nu is de ‘Phare de Verzenay’ een wijnmuseum. Na 101 traptreden komt men in de top van de vuurtoren van waaruit men een mooi zicht heeft op de wijnvelden.

We worden verwacht in het champagnehuis MOUZON.  Reeds 4 generaties maken ze champagne GRANC-CRU.  De heer Cedric vertelt ons over de druiven, en de produktie terwijl Tonny ons door de wijnvelden rijdt.  Terug aan het huis, krijgen we nog uitleg over het maken van champagne.  Een degustatie van 3 soorten leert ons dat de ene champagne de andere niet is.  Hier hebben we een zeer lekkere champagne mogen degusteren waarna we met z’n allen het geestrijke vocht bestelden.  In onze vorige proeverij werd niets gekocht, hier des te meer !.

In het restaurant Le relais de Sillery in Sillery hebben we kunnen proeven van een heerlijk middagmaal.  Het voorgerecht van de avond voordien was op slag vergeten.  Niettegenstaande de ober ons verwittigde dat er op ons bord ook champignons hallucinogène lagen (ha,ha) bleek niemand onder invloed.  Dit was zeker een mooie afsluiter van deze 5-daagse.

We rijden naar Laon, hoofdstad van het departement van de Aisne.  Wie op reis gaat naar het zuiden (via Reims) kan de grote kathedraal zien op de heuvel.  Op de bovenste torenverdieping van de kathedraal staan 16 ossen.  Niemand die weet wat die ossen daar staan te doen, of de legende vertelt …..  Een kleine wandeling door Laon brengt ons terug naar de bus waar we het laatste deel van de reis aanvatten.  De film ‘Rien à déclarer’ doet de tijd sneller gaan en de lachspieren werken.  Dicht bij Brugge krijgen we nog een rondje van onze chauffeur.

Het kanaleiland staat vol.  Wagens staan op de busplaatsen. Het lossen van de dozen champagne en de valiezen verloopt vlot, en iedereen vindt zijn eigendom terug.  Iedereen vertrekt huiswaarts.  Afscheid nemen was moeilijk door de verkeerschaos aldaar. We kregen toch nog enkele mails (hieronder) achteraf.  Zo eindigt een mooie 5-daagse waar zon en regen elkaar afwisselden maar waar bij de 41 reislustigen er altijd zon was.  Dank voor de mooie reis en tot volgend jaar.

Marie-Paule

enkele mails:

Door de drukte aan het "eiland" heb ik je niet meer kunnen bedanken voor

de mooie reis en de prachtige organisatie van onze champagnereis.

Ik heb ervan genoten en hoop een volgende keer er terug te kunnen bijzijn.

De ambiance aan tafel en de "drukke" babbel zal mij lang bijblijven.

Deze morgen was voor jou waarschijnlijk een rustiger ontbijt met of zonder

"un oeuf sur le plat of un oeuf brouillé".

Nogmaals hartelijk dank voor je goede organisatie ook voor de ganse ploeg.

Tot een volgende maal.

Groetjes ook aan Marie-Paule

Claudine

Alvorens ons normaal brugs leventje te hernemen hou ik er echter aan je te feliciteren voor de prachtige 5 daagse reis naar de champagne streek.

Voor ons beiden, ouder en mindervalied koppel, was de spontane hulp deugdoend die we ondervinden van de mede reizigers.

Hopelijk ook in de toekomst nog zo.

De beste groeten nog.

André en Marie-Antoinette

Tijdens de chaos bij het uitstappen van de bus niet de kans gekregen om nog een goeie avond te wensen.

Voor onze eerste deelneming aan een reis is die ons goed bevallen.

Hoed af voor al het werk dat zo'n reis met zich meebrengt.

Hopelijks kunnen wij er volgende maal terug bij zijn.

Beste groeten.

Colette en Eddy

We hebben vrijdag avond bij de aankomst in Brugge de kans niet gekregen om jullie te bedanken met die chaos aan de bus. Als Georges met de auto aankwam moest hij in het midden staan en dat belette ook het verkeer zodanig dat we alles vlug ingeladen hebben en Yvonne en Claudine veilig thuis gebracht hebben.

Als we iets mogen opmerken is dat het eten zowel het onbijt en avondmaal geen vier sterrenhotel verdient, anders was het in orde. Mischien volgende keer een hotel meer in het centrum dat ze s’avonds nog een wandeling kunnen doen.