VERSLAGNEDERLAND

Vijfdaagse reis naar Friesland.

Maandag 8 september stonden we allen klaar om onze vijfdaagse reis naar Friesland aan te vatten. Vlot reden we naar onze eerste stop. In Minderhout genoten we van een kopje koffie met of  zonder broodje. Onze chauffeur Norman bracht ons naar Volendam. Daar kwamen we midden de feestvierders terecht. Het was de laatste dag van een 4-daagse kermis. We wandelden tussen een bonte mengeling verklede feestvierders. Volendam is een pittoresk  havenstadje met leuke straatjes. Na een bezoek aan de ‘Cheese Factory ‘, waar een kaasmeisje uitleg gaf over het vervaardigen van de boerenkaas, zetten we onze reis verder richting Friesland. We reden over de 32 km lange afsluitdijk die het Ysselmeer afsluit van de Waddenzee. Bij een korte stop op die afsluitdijk konden we het verschil tussen het Ysselmeer met zoet water en de Waddenzee met zout water ruiken. Het laatste stukje van de reis bracht ons naar ons hotel in Leeuwarden. Een lekker avondmaal sloot de eerste zonnige dag af.

Op dag twee liet de zon het afweten. We verkenden het noorden van Friesland. We reden door kleine dorpjes en bewonderden het uitgestrekte landschap met de typische Friese boerderijen die bestaan uit kop – hals – romp  met boven op het dak de uilenbalk. Overal zagen we de Friese vlag wapperen : wit en blauw met rode plompen. Plompen zijn de bladeren van de waterlelies. Aangekomen in het dorpje Sint-Annaparochie bezochten we de achthoekige Van Harenskerk waar in juni 1634 de kunstschilder Rembrandt Van Rijn huwde met Saskia van Uylenburgh. Een mooi beeldhouwwerk van de schilder en zijn vrouw prijkt vóór de kerk. Mooie huisjes staan rond de kerk. We reden verder naar het volgende dorpje, de Sint Jacobiparochie. Hier is de startplaats van de tocht naar Santiago de Compostella. Deze beide dorpen maken deel uit van Het Bildt een streek in Noord Friesland met zeer vruchtbare zeeklei .

In Hege, de volgende stop, wandelden we op de terp. Toen de zeespiegel steeg wierp men hoogten op, nl. de terpen. Daarop bouwden ze boerderijen en een kerk  zoals hier in Hege. Later werden de terpen afgegraven en de vruchtbare terpmodder werd gebruikt voor meststof.

Het vrije middagmaal namen we in Dokkum waar de regen  van de partij is. De stad lag vroeger aan de Waddenzee maar na de inpoldering niet meer. Dokkum, een mooi stadje met kleine straatjes en mooie gebouwen zoals De Waag of weeg en waakgebouw en de vele bruggetjes hebben ons bekoord. Via de Waddenkust met een stop aan de Waddenzee keerden we terug naar Leeuwarden. In Holwert vertrekt de overzet naar het eiland Ameland. Bij laag water zie je een unieke verzameling van bonte steltlopers zoals snippen en wulpen die zich te goed doen aan voedsel in het zand. Een mooi schouwspel .

De Waddenzee is ook opgenomen in de lijst van het Unesco Werelderfgoed omdat het unieke natuurwaarden bezit.

Dag 3 bracht ons naar Hemrik , weer zo’n mooi typisch fries dorp , waar we stoeterij ‘ Het Swarte Paert ‘ bezochten. Hier maakten we kennis met alle facetten rond het Friese paard : de historie , de kledij van de dames en heren ,de koetsen ,de  cultuur, de fokkerij , sport en training. Na uitleg over de training van de paarden kregen we nog een kleine show met het Friese paard. Bij een drankje werd er nog even nagepraat waarna we terugkeerden naar Leeuwarden voor een zonnige vrije namiddag. Een wandeling door Leeuwarden bracht ons naar het jenevermuseum Beerenberger met proeverij. Na het verder zetten van de wandeling keerden we terug naar het hotel. Wil je meer zien over de wandeling in  Leeuwarden

kijk dan naar de foto’s.

Op dag 4 reden we naar Marssum met een bezoek aan het Poptaslot. Bij het slot horen Godshuizen die verbouwd werden  en verhuurd worden aan studenten. Vroeger mochten arme weduwen en ongehuwde vrouwen erin wonen. In het Poptaslot vertelde de plaatselijke gids ons heel kleurrijk over de geschiedenis van het slot en zijn bewoners ; allen van  adel tot de laatste bewoonster zich in de schulden stak en de heer Popta het slot met alles wat erbij hoorde kocht. Hij was ongehuwd en gaf in zijn testament de opdracht aan 4 voogden om het slot en alle bezittingen te beheren. Dit is al 300 jaar zo en wordt verder gezet. Schitterende belegging !!  Het slot mag geen museum worden en wordt door de voogden gebruikt. Een bezoekje meer dan waard. De bezienswaardigheden zijn te zien op de foto’s.

Via Bolsward reden we naar Sneek in het zuidwesten van Friesland voor een vrije middag met een verkenning van dit historisch stadje met onder meer de Waterpoort. Langs kleine wegen reden we via Workum naar Hindeloopen voor een korte wandeling. Hier weeral een typisch dorp met zijn vele smalle straatjes en bruggetjes.

Ook de leugenbank is het zien waard. Een bezoek aan het Vrouwtje van Stavoren rondde de dag af.

Ons verblijf in Friesland zat aan zijn laatste dag. Het was een reis met veel variatie waarbij we een stukje van Friesland hebben ontdekt.

Na een heerlijk ontbijt vatten we onze terugreis aan. We reden eerst naar Giethoorn , het Venetië van Nederland genoemd. Giethoorn ligt in Overijssel. De boot bracht ons via kanaaltjes naar het centrum van Giethoorn waar we een wandeling maakten. De vele bruggetjes verbond het wandelpad met de huizen.  Na onze ontdekking voeren we via kanaaltjes en het meer terug naar de aanlegplaats. Na het middagmaal reisden we verder via Zwolle naar Apeldoorn waar we een bezoek brachten aan het ‘Paleis Het Loo ‘ de vroegere verblijfplaats van de Nederlandse Koninklijke Familie. We konden een kijkje nemen in het paleis en wandelen in de prachtige tuinen. Tijd te kort om alles te bekijken. Met de zon van de partij was het een mooie dag.

Moe    maar tevreden zetten we onze reis verder richting Brugge. Iedereen heeft genoten van de mooie reis met een goede chauffeur Norman ,die ons vorig jaar door de bergen loodste en onze gids Johan die ons heel wat te vertellen had over Friesland.

Wie nog meer wenst te zien over de reis kan de foto’s bekijken.